Sunday, April 4, 2010

SaHabAt

Huh....salam....

We have many friends right?Is it your friends are someone, when you're sad, they'll be there for you?Today, I've some advices or guideline, how to have better friends..Let's read it..(n_n)


Beberapa nasihat yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah kepada anaknya :-


Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau dia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan. (menyebutnya)

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menhulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika dia mengetahui  kebaikan dirimu, dia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti dia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankan beban mu, serta menghiburkan dirimu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, dia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat, dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Kesimpulannya, dalam memilih sahabat, kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat  dan hasrat kita untuk berjaya dalam apa-apa bidang dapat dicapai.

Wallahua'lam

14 comments:

  1. oit...biau lekat kt hati..hahahah

    ReplyDelete
  2. there are times when we need people's support... but nobody comes. there are times we dun need any... but suddenly everybody wants to comment..sick kn...

    ReplyDelete
  3. cian awk....sabar ekh..mrs gula2

    ReplyDelete
  4. baikla en irzan yg mmbantut..bkn mmbantu..
    hihihi

    ReplyDelete
  5. after all, what friends are for~

    oh, i like number 4...ijan, nk aiskrim!

    ReplyDelete
  6. suraya :nk aiskim???!!bolh2....tnggu rezeki sy murah tau...huhuhuhu

    Mrs gula2 :en irzan x membantut la..tumbesaran still in progress..huhuhu

    ReplyDelete
  7. ishk3.......nt owg jeles...jgn tlis kt komen..diam2 jek.hahahaha

    ReplyDelete
  8. tra cares..hahahahahah

    ReplyDelete
  9. care..kalo die tau..die pn nk jgk..huhuhu...sy blanje...BILA REZEKI SAYA MURAH....huhuhu

    ReplyDelete
  10. clap...BILA REZEKI SAYA MURAH...hhuhuhuhu

    ReplyDelete

Labels