Thursday, September 23, 2010

Jangan Jadi Macam Saya

Tanggal 22 September boleh dikatakan mcam-macam yang terjadi pada diri seorang insan kerdil ini. Apa la nak jadi dengan insan ini. Kebetulan pada hari itu ada peperiksaan, da la tak fully prepared, boleh pulak tertinggal pensil dekat hostel. Tertekan giler la macam ni. Tu la…lain kali..study la awal-awal, da nak exam, nk menyesal tak guna. Jawab la jugak exam tu, tapi dengan rasa lemah dan tidak ada keyakinan nak jawab, even soalan tu amat senang sekali. Menyesal sungguh!!

After jawab exam, balik hostel, dan bebanan kerja semakin bertambah. Dengan lab report tak buat lagi, result experiment entah ke mana, berserabut kepala otak! Tapi diri ini terus bertekad even terasa sangat membebankan, buat la jugak. Otak di perah bagai nak gila memikirkan macam mana la nak buat lab report ni...adakala nye rasa macam nak give up, even dalam keadaan tertekan, kena la jugak saya memaksa diri. Kalau la orang sekeliling dapat tahu, maybe mereka akan berasa kasihan. Tapi kepedihan yang terasa dalam hati ini tidak lah di rasai oleh orang lain, bahkan menunjukkan rasa biasa dan gembira, bahkan kelakar di riak muka wajah.

Pada pukul 2 petang, saya pun bergegas ke lab. Dengan keadaan lab report yang tak print lagi, baju konyot, nampak selekeh benar la. Apa la nak jadi dengan saya ni kan. Dalam lab terasa diri ini sungguh jahil, tak tahu nak buat apa kat sana, kadang-kadang ambil barang pun silap. Tu pun nasib baik lab assistant yang tegur, kalo tak, malu lah saya depan orang ramai. Mana nak letak muka nie kalo malu?? Tapi bila fikir-fikir balik, lebih baik malu kat dunia daripada malu kat akhirat kan?? Betul jugak, tapi saya sebagai manusia, saya ada hati, nak orang berasa senang dengan saya.

After lab, saya balik bilik, baring di atas katil, mengenang kembali, apa yang terjadi pada diri saya pada hari ini. Sambil tu di layan sebuah lagu yang agak best, bertepatan dengan apa yang saya rasa,Insha-Allah by Maher Zain. Terbuka minda dan hati saya. Apa yang saya boleh cakap, dengar sendiri lagu tu dan nilai la sendiri. Saya akan make sure peristiwa seperti ini tidak akan berlaku lagi pada masa akan datang. Rancang lah terlebih dahulu, jangan menangguh sesuatu kerja, dan yang paling penting, JANGAN JADI MACAM SAYA.

No comments:

Post a Comment

Labels